Spiregaranti

Når du handler levende varer på nett skal du føle deg trygg. Vi vet at kvalitetsprodukter, god kundeservice og solide garantier er avgjørende. Vårt mål er at du skal lykkes i hagen, derfor stiller vi høye krav til våre leverandører. Vi tar ansvar for kvaliteten på varene vi selger, nettopp for at du skal få de beste produktene. Hos oss handler du levende varer trygt.
Hva betyr spiregaranti?
Spiregaranti betyr at vi i Hageglede erstatter alle frø, knoller, barrotssplanter og blomsterløk som ikke spirer eller holder god kvalitet ved mottakelse. Spiregarantien er her for å gi deg som kunde en ekstra trygghet ved kjøp av levende varer på nett.
Et felles ansvar
Vi gjør vårt beste for at produktene skal være i så god forfatning som mulig når de forlater vårt lager. Men husk at du som kunde også har et ansvar. Vi tar ikke ansvar for forringelse av produktene som følge av for sen uthenting, oppakning eller feilaktig lagring etter uthenting.
- Hent pakken så raskt som mulig – ikke la pakken bli liggende flere dager på hentested.
- Åpne esken med en gang du kommer hjem – ikke la esken stå uåpnet flere dager før du åpner og sjekker tilstand på varene.
- Så eller plant varene så raskt som mulig i henhold til veiledning – ikke mulighet til å så- eller plante samme dag som varene er mottatt skal varene oppbevares under riktig forhold (se under).
Spiregaranti på våre kategorier
Frø
Alle frøposer har oppgitt en spireprosent. Denne kan variere noe fra sort til sort, og du finner riktig informasjon på baksiden av hver enkelt pose eller på produktet i nettbutikken. Vår spiregaranti for frø gjelder dersom den faktiske spireprosenten avviker fra det som er oppgitt på posen eller i nettbutikken.
Dahlia (Georginer)
Dahlia er et naturprodukt, og knollene kan derfor variere i farge, størrelse og form. Vi leverer knoller av høy kvalitet, men den generelle spireprosenten for dahlia ligger på 90–95 %.
Farge, størrelse og from
Det er helt normalt at de første blomstene kan se litt annerledes ut enn bilde i nettbutikken.
- Den første blomsten kan ha færre eller litt uregelmessige kronblader
- Fargen kan være litt blassere enn forventet
- Størrelsen på den første blomsten kan være mindre
Dette skyldes at planten fortsatt er i etableringsfasen og bruker derfor mye energi på å komme i gang. Det endelige uttrykket, altså riktig farge, form og størrelse ser man som regel ikke før blomst to eller tre har kommet. Fargen på en Dahlia kan også variere med vær, temperatur og jordsmonn.
Er du usikker på om du har fått feil sort, ber vi deg vente til det har kommet to eller tre blomster før du registrer avviket ditt.
Knekte halser
Det er ikke uvanlig at enkelte knoller har en eller flere knekte halser. Dette kan oppstå under høsting av dahliaene og er varierende mellom sortene. Så lenge kragen på knollen er intakt og tuberne har øyne, vil den spire og vokse normalt. Det betyr at du ikke trenger å være bekymret for at knollen ikke vil komme så lenge disse kravene er oppfylt. Det er ikke nødvendig å klippe av de knekte halsene.
Blomsterløk
Vi erstatter blomsterløk dersom du opplever avvik ved mottakelse av pakken, eller dersom varene blir skadet under transport. Garantien dekker også varer som evt. blir skadet på grunn av forsinkelser i postgang.
Det er likevel mye som kan skje fra planting om høsten til blomstring om våren. Vi tar ansvar for at løkene er faste og fine, uten mugg og skader ved mottak, men vi kan ikke ta ansvar for forhold som oppstår etter planting og gjennom vinteren.
Dersom løkene var faste, uten mugg eller skader ved mottak, er det mest sannsynlig andre årsaker som gjør at de ikke spirer. Slike forhold dekkes ikke av spiregarantien. Eksempler på dette kan være:
- Ekstrem kulde eller barfrost, spesielt i grunne bed eller krukker
- Skade fra gnagere eller andre dyr som spiser løkene
- Uegnet jordsammensetning, som tett og vår leirejord, som kan føre til at løkene råtner og drukner
Remonterende jordbær
Remonterende jordbær ser noe annerledes ut enn de jordbærplantene du kjøper i pluggbrett på hagesenter, men det har også en forklaring.
Plantene er dyrket frem i pluggbrett på friland i Holland. Der sto de gjennom våren og sommeren mens de dannet blomsteranlegg. På høsten ble plantene pakket ned løst i bokser, frosset ned og lagt i dvale. Slik lå de gjennom vinteren før de ble sendt til oss. Det er denne prosessen som gjør at jordbærplantene er klare til å produsere bær i år.
Det som ser ut som råtne og gamle blader er de samme bladene som satt på planten før nedfrysning på høsten. Disse bladene er ikke en del av jordbærproduksjonen i år, og de må ikke forveksles med det som blir årets plante.
Det som på nåværende tidspunkt sier noe om kvaliteten på plantene du har mottatt er hvordan selve vekstkrona (området der plante og rotsystem møtes) fremstår. Den må være stor, intakt, fast og fin. Størrelsen sier noe om hvor kraftig planten kommer til å bli utover sesongen. Hvis vekstkrona oppfyller kravene over er det ingen problemer med plantene du har mottatt og du kan følge deg trygg på at du har fått planter av god kvalitet.
Rutiner for oppbevaring
Vi anbefaler å så- eller plante varene rett etter mottakelse. Dersom du ikke har anledning til å så eller plante med engang skal du oppbevare varene som vist i tabellen under:
| Kategori | Temperatur | Fuktighet | Oppbevaring |
| Frø | 10–15 °C | Tørt | Tette poser, mørkt og uten direkte sollys |
| Knoller | 5-10 °C | Tørt og luftig | Mørkt rom, kjeller eller bod |
| Barrotsstauder | 5-10 °C | Tørt og luftig | Mørkt rom, kjeller eller bod |
| Roser | 0-5 °C | Lett fuktig | Mørkt og kjølig rom eller kjøleskap |
| Settepotet* | 2-4 °C | Tørt og luftig | Mørkt rom, kjeller eller bod |
| Setteløk | 5-15 °C | Tørt og luftig | Mørkt rom, kjeller eller bod |
| Setteknoller* | 0-5 grader | Lett fuktig | Mørkt rom, kjeller eller bod |
| Blomsterløk | 10-15 °C | Tørt og luftig | Mørkt rom, kjeller eller bod |
| Settehvitløk | 10-15 °C | Tørt og luftig | Mørkt rom, kjeller eller bod |
* Settepotet skal oppbevares under forholdene over, men vi anbefaler å legge de i vinduskarmen noen dager før setting slik at potetene danner groer. Når settepotetene legges til groing i vinduskarmen skal de lagres i romtemperatur.
* Setteknoller skal oppbevares kjølig, med unntak av jordskokk og gurkemeie. Jordskokk og gurkemeie oppbevares i romtemperatur (10-15 °C).
Ofte stilte spørsmål (FAQ):
Hvilken produkter dekker spiregarantien?
Spiregarantien dekker alle varer innenfor følgende kategorier: frø, blomstereng, knoller, barrotsstauder, roser, spiselig vekster, settepotet, setteløk, setteknoller, blomsterløk og settehvitløk.
Skal jeg sende varene i retur?
Det er ikke nødvendig å sende varene i retur. Vi har ikke retur på levende varer.
Hvor lang tid etter såing/ planting kan jeg benytte meg av garantien?
Følg så- eller dyrkningsveiledning, hvis varene ikke har spiret etter den gitte perioden i instruksene så tar du kontakt så raskt som mulig etter det.
Hva gjør jeg om kun deler av det jeg har mottatt spirer?
Hvis du har bestilt knoller, barrotsstauder etc. som inneholder mer enn 1 stk knoll/ rot sender du inn reklamasjon på hele varen uavhengig av hvor mange knoller/ røtter som spirer.
Hvor raskt skal jeg melde fra om et avvik?
Meld fra så rakst som mulig. Vi ber deg registrere ditt avvik med en gang, jo tidligere vi får beskjed, jo raskere kan vi hjelpe deg og sørge for at varen blir erstattet.